Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Monday, 2 May 2011

Harley-Davidson FXS Softail Blackline

Riding the Harley-Davidson FXS Softail Blackline




Afgelopen week mocht ik de nieuwste Harley-Davidson, de FXS Softail Blackline meenemen van de Harley-Davidson importeur. Prachtig weer en een prachtige motor zijn de ideale combinatie, maar het werd nog mooier toen Merel bij de Blackline poseerde. Aan kijkers en (jaloers…) commentaar was er dan ook geen gebrek!   



De Blackline is de gestripte, kale versie van de bekende Softail modellenlijn. Back to the Basics, een smalle, lage uitvoering die bewust zo sober mogelijk is gehouden. Less is More. En juist daardoor vallen de details extra goed op. De Blackline is uiterst netjes afgewerkt en beschikt over alles wat je in een motor zoekt. Stijl, ‘attitude’, looks, maar vooral het basic chopperconcept. Mijn type motor.

"It’s about delivering cool to the customer and exceeding their expectations”

“The idea behind the Blackline was simple,” says Lead Designer Casey Ketterhagen. “We were looking for a bike that would stand out from the other Softail models, something in the ‘long custom’ niche with skinny tires and a long frame.” Thousands of design, development and engineering man-hours later Ketterhagen’s concept succesfully evolved into the Blackline.

The First thing you notice on the Blackline is its long, low lines, enhanced by the slammed rear fender and the lowest two-up seat ever offered by Harley-Davidson. Less obvious, but just as important to the overall look, is the low-profile gas tank. Viewed from the front or rear, the Blackline lives up to it’s name, cutting a narrow slice through the road ahead.

Ray Drea, Vice President and Director of Styling; “It’s not about building consensus. It’s not about trying to make everybody happy. It’s about making informed decisions in order to provide the best products possible every time. It’s about delivering cool to the customer and exceeding their expectations”

Speels, rebels, cool. Zowel de Blackline als Merel.

Wat voor sommige mensen niets meer dan een ‘kale’ Softail lijkt, blijkt in werkelijkheid welhaast een heel nieuw model. Wat er allemaal nieuw is? Om aan de voorkant te beginnen; de balhoofdplaten in de voorvork,  het Split Drag stuur, het dashboard, de ronde velgen, het ABS, de benzinetank met de middenconsole en de vlakke benzinedop, het zadel, achterspatbord en fenderstruts, LED achterlichten, frame en achterbrug die in Denim Black zijn gecoat, de uitvoering van het blok in chroom/zwart, luchtfilterdeksel, nou ja, zo kan je écht nog wel even doorgaan, dus er is dus zeer zeker  heel veel nieuws aan de Blackline te vinden!


Dik 300 kilo weegt de Blackline, maar hij voelt verassend licht aan als ik er op stap. Het eerste wat opvalt is de zithouding, de benen zijn niet zover naar voren gestrekt als op andere modellen, mede door het nieuwe, diepzittende zadel.
De bedrading loopt door het Split Drag stuur

Het Split Drag stuur is in het echt nog mooier dan op de foto´s en ligt goed in de hand.

Mooi uitzicht vanuit rijderspositie op de tank. De console bedekt de brandstofpomp

De tankdop is lekker plat

De tank strekt zich uit, de dop is mooi vlak en de console, die de brandstofpomp verbergt, past perfect in dit geheel. De daarop aansluitende teller die in het dashboard is geplaatst wat geïntegreerd is met de bovenste balhoofdplaat is goed zichtbaar maar valt nauwelijks op. Al met al een knap stukje denk- en designwerk waar je naar kijkt. De balhoofdplaten zijn ook helemaal nieuw ontworpen, ze zijn dun en in dezelfde matzwarte coating als het frame. Ook de koplamp is geheel nieuw.

De koplamp is nieuw, net als de dunne, welgevormde balhoofdplaten die net als het frame in Black Denim zijn gecoat

De Blackline die ik mee heb gekregen is nagenoeg nieuw en het schakelen gaat dan ook nog niet zo soepel, net als de remmerij, goed voelbaar is dat ook die nog moet worden ‘ingeremd’. Bij sommige motoren moet je eerst even wennen, bij de Blackline voelde ik mij vanaf de eerste meters helemaal thuis. De schakelaars zijn ook van het nieuwe type, geschakeld via een canbus systeem wat de stroomimpuls doorgeeft aan het motormanagement, en niet meer zelf schakelen. Dat werkt in de praktijk erg fijn, bovendien kan je met dit type schakelars ook de (dubbele) tripteller, klok, gear/rpm of de brandstofvoorraad (het aantal nog te rijden kilometers) modus bedienen, erg makkelijk dus.

De nieuwe schakelaars (Canbus systeem) zijn erg fijn te bedienen
Het dashboard is goed zichtbaar maar mooi onopvallend geplaatst

De wegligging is, zeker in acht nemend dat het een verlaagde motor is, zondermeer goed te noemen. Voor is de vork comfortabel afgesteld, de achterveren zijn stug, hard zelfs. Dat betekent wel dat de lange bochten zoals op de snelweg strak en hard genomen kunnen worden, maar de keerzijde is dat de hobbels en bobbels van klinkerwegen, kuilen en putdeksels hard aan de bips worden doorgegeven. De spiegels geven maar weinig zicht, je kijkt hoofdzakelijk naar je eigen armen. Dit omdat de ontwerpafdeling bij H-D de motor zo smal en laag mogelijk wilde houden.

Bijna alles aan de voorkant is nieuw ontworpen; de balhoofdplaten, het Split Drag stuur en de koplamp


Het zadel zit diep. De achterkant voelt hard tegen je onderrug aan. De duopassagier heeft het helemaal niet makkelijk, het is goed te doen zolang er rustig wordt gereden, anders is een (detachable) sissybar geen overbodige luxe. Het Bobber-stijl achterspatbord, met rem-, achter- en richtingaanwijzers in een zwarte behuizing, is voorzien van een nieuwe kentekenplaathouder. De spatbordsteunen zijn, net als het frame, in Black Denim gecoat.

De remmen met ABS doen hun werk goed en naarmate de kilometers verstrijken hoeft er steeds minder hard geknepen en gedrukt te worden en worden de remmen voelbaar beter. Waar je ook komt, de reacties zijn allemaal zeer positief. Oplettende kenners zien gelijk de mooi gevormde, zwart geanodiseerde velgen, het fraai gestileerde en makkelijk te bedienen contactslot, de zwart gecoate onderpoten van de brede voorvork en zonder uitzondering is iedereen erg enthousiast over het Spilt Drag stuur met inwendige bedrading. Rijden met moderne techniek in een retrojasje.


Het blok is in grijs/zwart/chroom uitgevoerd
Het perfect werkende ‘keyless’alarm, de injectie, het Twin Cam 1585 blok wat ruim voldoende koppel (121Nm) en vermogen (68 pk) levert om al snel richting de 180 te gaan en de 6-Speed Cruise Drive zijn zaken waar je gauw aan went en waar je op vertrouwt, net als het ABS die de 4-zuigerremklauwen nog beter en veiliger laat remmen. De Cruise Drive kan je al vanaf zo’n 110 km/u in z’n zes zetten. De motor loopt dan lekker rustig, zo rond de 2300 tpm en verbruikt erg weinig, gemiddeld 1:22, wat met de huidige benzineprijzen erg fijn is.                      

Na vele plezierige kilometers mag ik de Blackline weer inleveren. De laatste kilometers glijden onder het asfalt door. “Zou ik ‘m zelf willen kopen?” vraag ik me af. Daar hoef ik in dit geval niet lang over na te denken; “Ja, het is een erg fijne motor, met een coole styling, veel doordachte techniek en vooral de details en de modernste techniek die in dit retro-choppermodel zo ‘flawless’ zijn geïntegreerd maken het zo’n mooi geheel. Minpuntjes waren het zadel met de harde steun in de rug en de hard aanvoelende schokbrekers. Maar dat hoort nu eenmaal bij een verlaagde motor, ik weet het.
Pluspunten zijn er des te meer; de prachtige afwerking, de vele slimme nieuwe details en onderdelen die het hele ontwerp tot zo’n smaakvol geheel maken. Verder rijdt en remt de Blackline goed, heeft een zeer stabiele wegligging en het rijden ermee is een groot plezier!

Harley-Davidson vertelt ons tijdens de persintroductie over de Softail FXS Blackline:

“De nieuwe Blackline motorfiets is de meest slanke en duistere motorfiets in zijn soort. Het betreft een volledig gestript Harley-Davidson Softail model. De Blackline is een rebellerende creatie van de Custom beweging en is uitgerust met een nieuw vormgegeven brandstoftank en een Split Drag stuur. De visuele elementen van de oorspronkelijke bobber familie worden gecombineerd met de ruige, unieke stijl waar de jonge custom bouwers van vandaag voor kiezen. De Blackline benadrukt de drie fundamentele elementen van motorrijden: mechanische schoonheid, een krachtig motorblok en een lange zwarte streep asfalt voor je.
De Blackline biedt het juiste evenwicht tussen loyaliteit en rebellie en verruilt het oude kleurenpatroon en chroom voor een custom look die pretentieloos, functioneel en toegankelijk is. De Blackline wakkert het vuur aan dat reeds generaties lang brandt, namelijk een onblusbare passie voor motorrijden.”

Slank en strak
“Hoewel de Blackline tot de wettelijke limiet is gestript, behoudt de bike haar decoratieve afwerking. Het achterspatbord is hoog en strak gevormd over een slanke, 144 mm band die een authentiek hardtail profiel onderstreept. De compacte koplamp en snelheidsmeter zijn verborgen in de brede FX voorkant, en hebben net genoeg glans om de zwarte onderdelen een nog donkere look te geven. De zwarte velgen met chromen spaken bekronen de stoere, ingetoomde en onmiskenbare Harley-Davidson look.
In het strakke frame hangt een Big Twin motorblok dat in zwart en zilver is uitgedost met daarboven een gladde en lage brandstoftank. Aan boord van de Blackline omklemt de berijder het frame op het laagste duozadel dat ooit door Harley-Davidson werd gemaakt, en heeft hij de volledige controle via het nieuwe, hoge Split Drag™ stuur dat is bevestigd op de bovenste kroonplaat.
Het Softail rijwielgedeelte is voorzien van een gedempte achtervering door gebruik te maken van horizontaal geplaatste schokdempers die onder de aandrijflijn zijn gemonteerd, waar ze niet te zien zijn. Hoewel de swingarm is vormgegeven als een klassiek hardtail rijwielgedeelte, biedt de Blackline een ultramoderne vering en dito stuurgedrag. Het Twin Cam 96B motorblok met balansassen is stijf in het rijwielgedeelte opgehangen en schept een solide verbinding tussen rijder en het krachtige koppel waardoor de emotionele rijervaring met de motorfiets wordt verhoogd.”


De FXS Blackline die ik mee had is in de two-tone kleur Sedona Orange & Vivid Black en heeft een verkoopprijs van € 21.335 in Nederland.  
                                                                                                                                
(Hartelijke dank aan Harley-Davidson, model Merel en aan Triker voor de rij-foto's)
Motorjas: Harley-Davidson 'Illumination' http://www.harley-davidson.nl/  
Helm: Roof http://www.deleertent.nl/

Technische gegevens H-D MY11 Softail FXS Blackline

Merk: Harley-Davidson
Type: Softail FXS Blackline

Motorblok en versnellingsbak
Motor: Luchtgekoelde V-twin, Twin Cam 96
Boring X Slag: 95.3 x 111.1
Cilinderinhoud: 1584cc
Compressieverhouding: 9.2 : 1
Kleppen: Twee per cilinder
Brandstofsysteem: Sequentiële, elektronische Brandstofinjectie (ESPFI)
Ontsteking: Elektronisch
Uitlaatsysteem: Chrome over/under Shotgun met Slash Cut einddempers
Startsysteem: Elektrisch

Vermogen: 68 pk / 50 kW @ 5.500 tpm
Koppel: 121 Nm @ 3250 tpm
Topsnelheid: 180 km/u

Koppeling: Meervoudig natte platen
Primaire overbrenging: Ketting, 34/46 ratio
Versnellingsbak: Cruise Drive 6 versnellingen
Versnellingsbakverhoudingen:
1ste  9.03
2e  6.259
3e  4.649
4e  3.764
5e  3.207
6e  2.706
Eindoverbrenging: Beltdrive
Benzinetankinhoud: 18.9 liter
Olietankinhoud: 2.85 liter

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen wiegframe
Balhoofdhoek: 30°
Naloop: 123mm
Voorvork: Telescoop 41.3mm diameter vorkpoten, niet instelbaar. Veerweg 155mm
Achterschokdempers: Twee horizontaal onder frame
Remmen voor en achter: enkele 4-zuiger remklauw
Wielen: Zwart geanodiseerd, Profile Laced Aluminium
Voorwiel: 21” x 2.15”
Achterwiel: 16” x 3”
Banden: Dunlop, voor MH90-21, achter MU85B16

Wielbasis: 1689mm
Afmetingen (mm)
Lengte: 2362
Breedte: 864
Hoogte: 1201
Zithoogte: 663 (onbeladen) 610 (met rijder)
Drooggewicht: 290 kg (310 kg rijklaar)
Grondspeling:133mm
Hellinghoek: 24.4 / 25.9

Kleuren: Vivid Black, Cool Blue Pearl / Vivid Black, Sedona Orange / Vivid Black
Verkoopprijs in Nederland vanaf: €21.335,-


De voornaamste modelkenmerken van de H-D 2011 Softail FXS Blackline zijn:

·         NIEUWE vormgeving van het motorblok

Ø  Het blok is afgewerkt met een glanzend zwarte poedercoating op de kleppendeksels, het carter, het deksel van de primaire aandrijving, het koppelingsdeksel en het transmissiedeksel. De cilinders zijn voorzien van een zilveren poedercoating met machinaal vervaardigde accenten. Het koppelingsdeksel en distributiedeksel zijn verchroomd.

Ø  Stijf opgehangen Twin Cam 96B™ V-Twin motorblok met balansassen en sequentiële elektronische benzine-inspuiting, dat een piekkoppel van 125 Nm bij 3250 omw./min. levert.

Ø  6-versnellingen Cruise Drive® transmissie.

·         NIEUW Ovaal luchtfilterdeksel in glanzend chroom.

·         NIEUW Rijwielgedeelte en swingarm met Black Denim poedercoating.

·         NIEUW Aluminium wielen met zwart geanodiseerde velgen. Het voorwiel is 21 x 2.15 inches en het achterwiel 16 x 3 inches. Dunlop® D402 banden: MH90-21 voor het voorwiel en MU85B16 voor het achterwiel.

·         NIEUW FX voorkant met zwart gepoedercoate kroonplaten en zwart gespoten onderste voorvorkpoten.

·         NIEUW inwendig bedraad Split Drag™ stuur dat direct op de bovenste kroonplaat is gemonteerd.

·         NIEUW De asymmetrische 18,9 liter Softail brandstoftank is clean aan de linkerkant en is aan de rechterkant voorzien van een tankdop met laag profiel. Het gegoten “Blackline” bekledingspaneel dat zich uitstrekt over het midden van de brandstoftank is net hoog genoeg om de hardware van de brandstofpomp te bedekken.

·         NIEUW Op een kroonplaat gemonteerde analoge snelheidsmeter die tevens uitgerust is met controlelampjes. Het LCD-scherm op de snelheidsmeter geeft een brandstofniveaucontrolelampje en de "resterende kilometers" weer.

·         NIEUW Bobber-stijl achterspatbord met rem-, achter- en knipperlichten in een zwarte behuizing en een nieuwe kentekenplaathouder met geïntegreerde kentekenplaatverlichting die op de onderste rand van het spatbord is gemonteerd.

·         NIEUW De ruw gesmede steunen van het achterspatbord zijn afgewerkt met een Black Denim poedercoating.

·         NIEUW Diep tweedelig zadel met duozit. De beladen zadelhoogte is 660 mm, het allerlaagste duozadel van Harley-Davidson. De opening tussen de neus van het zadel en de brandstoftank toont de bovenkant van het frame.

·         NIEUW 146 mm diameter koplamp met een zwarte, glanzende koplampbehuizing.

·         Gepolijste vooruitgezette steunen en pedalen voor rem en versnelling.

·         Over/under chromen 'shotgun' uitlaat.

·         Beveiligingspakket met anti-blokkeerremsysteem en een intelligent beveiligingssysteem.

No comments:

Post a comment