Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa, rij-foto’s: Esther en Fred
Rijtest Harley-Davidson FLD Dyna Switchback
“Moods Swing – Let Them”
De Dyna Glide Switchback, een gat in de markt? Ja, waarschijnlijk wel. Met de Road King die best wel fors is, de Street Glide die toch weer heel anders is door de vaste kuip, lijkt de Switchback het gat tussen de grote toermodellen en de sportievere Bigtwins perfect op te vullen. De Switchback staat klaar om in de praktijk te testen. Een rij-impressie met de Dyna Switchback gedurende een week in de stralende zon maken is geen straf. Dus, motor halen en rijden maar!
De verwachtingen van het nieuwe 2012 model zijn dan ook hooggespannen. De Dyna Switchback is een volwaardig toermodel, wat in slechts enkele seconden van zijkoffers en windscherm kan worden ontdaan. En voilá, er staat een motor die een moderne kopie is van de gestripte, kale Electra Glides die zo mateloos populair waren in de tachtiger jaren. De dikke voorvork met de koplamp in de nacelle verwerkt, de brede benzinetank met het dashboard er bovenop, de zo herkenbare vorm en lijn van de spatborden, de zijkoffers en het windscherm, als je op afstand staat lijkt er een oude Electra Glide te staan… Slechts de 5-spaaks ´Hot Rod´ wielen verraden op het eerste gezicht dat het om een splinternieuw model gaat. De Dyna Switchback is met een zithoogte van net 66 centimeter laag en voor iedereen erg toegankelijk. De opzet van H-D is waarschijnlijk dan ook om mensen die een grote toerbuffel teveel van het goede vinden, mensen die klein van stuk zijn en vooral vrouwen op deze manier toch een volwaardige toermotor te kunnen bieden.
Het zadel biedt erg veel comfort en steun |
Veel voetruimte en de schakelpook zit uit de weg, ver naar voren |
De zithouding is goed, je merkt gelijk dat hij niet voor al te lange mensen bedoelt is, want ook ik die niet tot de groep langerikken behoort, zit zelfs licht voorovergebogen naar het stuur toe. De treeplanken zijn ideaal, de voeten hebben meer dan voldoende ruimte, het rem- en schakelpedaal staan ver naar voren en dat betekend dat je daar geen last van hebt. Het zadel is een genot voor bips en rug, met precies voldoende steun onder in de rug. Erg comfortabel is de Dyna Switchback zodra je plaatsneemt, het stuur zou best wel wat hoger en breder mogen zijn. Dat is gelukkig erg simpel te verstellen of wanneer nodig, door een ander model te vervangen. Bij de toermodellen een grote klus door alle beplating, bij de Dyna Switchback is dat in enkele tellen gebeurt; het stuur staat op een set lage, nieuw ontworpen risers.
Het windscherm is erg laag |
De nacelle koplampunit van vroeger |
Nieuwe risers, stuur verstellen of wisselen is erg simpel te doen |
Al na enkele kilometers gaat het scherm er gauw af. Het is gelukkig prachtig weer en de turbulentie achter de ruit is een grote ergernis. Met mijn 176 cm ben ik zeker niet lang, maar zelfs ik zit met m’n bakkes vol in de wind. De ruit is dus erg laag en ook dat duidt er weer op dat de Dyna Switchback voor kleinere mensen ontworpen is. Geen probleem, zonder ruit rijden is veel fijner. Bovendien is de Dyna Switchback zonder windscherm stukken mooier, zo vinden de meeste mensen. Het scherm is er met twee seconden af, de koffers zijn aan de binnenkant van een simpele draaiknop voorzien en als je die ontgrendelt schuif je de koffers van de bevestigingen af, nog eens twee seconden werk en daar staat een prachtige kale Electra Glide look-a-like.
De nieuwste H-D 5-spaaks wielen passen niet goed bij de styling van de Switchback |
De wielen passen totaal niet bij de klassieke look van dit model, spaakwielen zouden de finishing touch zijn. Voordeel van deze wielen met modern rubber is wel dat ze eigenlijk niet of nauwelijks lengterichel gevoelig zijn, als een dijk op de weg liggen en strak de bochten nemen. Dat is mede dankzij het stevige frame met veel stijfheid op de cruciale plaatsen en de goede werking van de dichte schokdempers. Die zijn beperkt instelbaar maar voldeden prima. Lekker stug en zonder te doorslaan of na te deinen werden hobbels glad getrokken. De dikke voorvork is zonder meer een aanwinst, ook deze doet haar werk goed. De voorrem is licht teleurstellend; het voelt sponzig aan en er moest echt hard geknepen worden voor er serieuze remvertraging bereikt werd. En dat is vreemd, want het is de vierzuiger remklauw die op veel modellen gebruikt wordt en normaalgesproken goed werk levert. Misschien een incidenteel geval? Het ABS wordt standaard op de meeste modellen geleverd en doet niet alleen goed z’n werk, maar is netjes weggewerkt en nauwelijks zichtbaar.
Ietwat teleurstellend; de voorrem |
De Dyna Switchback is een directe afstammeling van de eerste Electra Glide. In 1965 introduceerde Harley-Davidson vol trots de eerste Big Twin, de Panhead, met elektrische startmotor. Volgens de Harleynisten kwam hiermee een eind aan het tijdperk van de echte motorfietsen, “Een echte vent trapt zijn motor aan!” H-D had echter een wijs besluit genomen; het rijden van een motorfiets werd hiermee gemakkelijker en comfortabeler, en dus veel toegankelijker voor het gewone publiek. De Electra Glide was geboren!
De 65'er Electra en de 2012 Switchback, de styling is hetzelfde. Tijdloos klassiek. |
In het begin werd het model in eerste instantie Electro-Glide genoemd. In Cycle Magazine schreef Floyd Clymer indertijd: “The big surprise comes in the finalizing of the big 74 cu. in. V-Twin designated as Electro-Glide and featuring the new electric starter. This should be a boon to Harley-Davidson, in that many riders do enjoy riding the Big Twin, which H-D refers to as the ‘King of the Highway’, and many sales were undoubtedly lost in the past because it required considerable effort to start the engine with the kick starter. While seasoned riders had no problem, the new rider and small persons found the starting feature quite a challenge.” Iets wat geheel juist was, en iedereen was enthousiast over de elektrische starter die nu standaard op dit model geleverd werd. Mede daarom is dit model een icoon uit die tijd, een model wat een nieuw tijdperk inluidde en een bijzondere status kreeg. Bovendien was het ’t eerste én het laatste jaar waarin de Electra met Panhead motor geleverd werd, want in het volgende modeljaar, 1966, zou de Early Shovelhead motor haar plaats gaan innemen. De Dyna Switchback is dan ook goed herkenbaar als zijnde een Electra Glide in een heel nieuwe, moderne uitvoering. Kijk met een half oog naar de Panhead en de Switchback en je ziet de vele gelijkenissen in stijl, lijn en uitvoering. 47, ja, zevenenveertig modeljaren verder weet Harley-Davidson ons weer met dezelfde styling te bekoren, geweldig! Het is een genot om beide motoren naast elkaar te zien staan. Emotie, beleving, sfeer, nostalgie, pure liefde voor het merk, het schiet allemaal door je heen als je stilletjes van het stilleven zit te genieten. ‘It’s time to Ride’ dus gaan de dikke duimen weer op de startknopjes en ronkend komt het staal uit Milwaukee tot leven.
Na de eerste vijftig kilometer binnendoor, gaat de Dyna Switchback de snelweg op. De acceleratie is werkelijk fenomenaal, de lange bochten bij op- en afritten gaan strak en moeiteloos. Maar dan… eenmaal op snelheid schakel je door naar de vijfde en zesde versnelling en verandert de Dyna Switchback van een comfortabele fijne motor in het grootste erotische stuk speelgoed wat een vrouw zich maar wensen kan. Als een gigantische vibrator gaan de trillingen door het rijwielgedeelte, de motor lijkt wel.. ‘Maar wacht eens even, heb ik niet de verkeerde motor meegenomen na de fotoreportage met de prachtige, nagenoeg originele Electra Glide Panhead als vergelijk met de Dyna Switchback, die we net hebben gemaakt?’ Vertwijfeld kijk ik naar beneden en zie toch echt het 103 Twin Cam motorblok glanzen in de zon. En trillen. Maar goed dat ik geen kunstgebit heb, anders lag dat al op de A27. De vullingen zijn al wel m’n kiezen uitgevallen, m’n nieren liggen al op de rand van het zadel.
Zonder scherm vond ik 'm het mooiste en het fijnste rijden |
Lange twee in een uitlaat |
Voorste rubbermount van de blok/bak/primary unit |
Met een ferme zwaai aan het gas komt er weer rust aan boord. Maar dan rijdt je wel ver boven de toegestane snelheidslimiet. Boven de 3700 tpm is er bijna geen trilling meer te bekennen. Gas los, en daar begint het weer. Het is er boven de 110 km/u, van zo’n 2600 tot 3700 tpm. Erg irritant. Het schijnt wel vaker bij dit model voor te komen. De grote uitlaat zou ermee te maken hebben, het voorste rubber van de motorophanging zou gemodificeerd moeten worden. Diverse verhalen gaan er, maar voorlopig schudt en trilt de Dyna Switchback als een dronken trilplaat. Erg jammer. Het schijnt dat de blok/bak/primary unit, die in zijn geheel in rubbers hangt, dan niet goed is uitgelijnd. Alles even losmaken, opnieuw uitlijnen en vastzetten, en het probleem met de Dyna Switchback zou verholpen moeten zijn. Helaas kon dat niet meer in de week dat ik deze motor tot mijn beschikking had. Toch heb ik enorm genoten van het rijden met de Dyna Switchback! (ruim duizend kilometer stond er op de teller toen ik hem weer inleverde.)
De zo herkenbare 'Glide voorkant |
Het 103 blok is heerlijk soepel, krachtig en snel |
De Dyna Switchback is voorzien van het 103 blok, heeft een koppel van126 Nm en het vermogen bedraagt 56 kW (76 DIN pk), iets wat vooral merkbaar is aan het gebruik van de Cruise Drive zesversnellingsbak. Ook al lijken de verschillen met het 96 blok wat in de voorgaande modeljaren in de Dyna’s werd gebruikt op papier maar marginaal, in de praktijk wordt nu al tussen de 90 en 100 km/u naar de zes doorgeschakeld, iets wat bij de 96 blokken resulteerde in bokkerig rijden en dan moest je gauw weer terug naar de vijf. En daar reed je dan in, met het gevoel dat je eigenlijk net iets te hoog in toeren reed. De 103 PowerPak aandrijflijn, zoals de 103 officieel heet, past perfect bij het karakter van de Dyna Switchback.
Het Twin Cam 103 blok kreeg de grotere inhoud door het 1584cc (96 c.i.) blok een grotere boring te geven; van 95.3mm werd het 98.4mm. De slag bleef onveranderd op 111.1mm, en daarmee komt de inhoud van het blok wat nu standaard bij alle Bigtwin modellen wordt gemonteerd uit op 1690cc, of 103 cubic inches. Ruim 11% meer koppel wordt bereikt met het grotere blok, liefst 136 Nm bij 3500 tpm en het vermogen komt nu op 76 paardenkrachten (56 kW). En dat is voor het 1690cc (103 c.i.) metende blok een mooie score en de bekende 6-speed Cruise Drive in de Dyna Switchback komt daarmee zoals gezegd veel beter tot zijn recht dan bij de 1584 blokken, die het vooral in de zesde versnelling pas ‘trekken’ als je ruim boven de honderd kilometer per uur rijdt. Met de 103 kan je met de Dyna Switchback al cruisen in de zes als je zo rond de 80 a 90 km/u rijdt en dat is rustgevend en fijn voor de portemonnee. Met een vlotte rijstijl resulteert dat in een gebruik van ongeveer 1:16 met de Dyna Switchback en dat betekend ruim 300 km rijden op een volle tank, maar 1:22 werd ook zonder probleem gehaald met een rustige rechterpols rijstijl.
De Dyna Switchback is een fijne motor, die door zijn makkelijk te demonteren windscherm en koffers een echte twee in een motor is. In de afgelopen week reed ik het liefste met de koffers en zonder windscherm. Behalve de hinderlijke trilling is het een groot plezier om mee te rijden.
Minpunten: hinderlijke trillingen tussen de 2600 en 3700 tpm, het stuur wat voor mij te laag en te smal was, het windscherm wat erg veel turbulentie geeft en te laag is. Laatstgenoemde zaken zijn puur persoonlijk! De voorrem die beter zou kunnen. Als laatste een optisch minpuntje; de wielen die niet in de stijl van de motor passen.
Pluspunten: De veelzijdigheid; van cruiser naar volwaardige toermotor in vijf tellen. De stabiliteit van het rijwielgedeelte; goed frame, goede wegligging en handling, bochtenwerk wat mede door de prima voor- en achtervering erg stabiel was. En natuurlijk de complimenten voor Harley-Davidson voor het kunststukje wat zij weten neer te zetten qua styling, die wel 50 jaar oud lijkt maar waar een moderne motor onder schuil gaat. Het 103 blok, Cruise Drive 6-bak en licht te bedienen koppeling, het makkelijke alarmsysteem, de richtingaanwijzers die ‘zelf denken’ en het comfort zijn zaken die allen bijdragen aan een positieve rijervaring met de Dyna Switchback.
Met hartelijke dank aan Harley-Davidson Benelux, Birgit voor het ter beschikking stellen van de ’65-er H-D Electra Glide Panhead, Fred en Esther voor het maken van de rijfoto’s!
Gegevens Harley-Davidson 2012 FLD Switchback Dyna Glide
Afmetingen
Lengte (mm)2360
Zadelhoogte (mm)663
Grondspeling (mm) 110
Balhoofdhoek (°) / Naloop (mm)29.9 / 148
Vorkhoek 29.9°
Wielbasis (mm) 1595
Inhoud brandstoftank (liter) 17.8
Inhoud oliereservoir inclusief filter (liter) 2.8
Gewicht (kg) Droog: 320 Rijklaar: 330
Motor
Motor Air-cooled, Twin Cam 103
Cilinderinhoud (cm³) 1691
Boring x slag (mm) 98,4 x 111,1
Brandstoftoevoersysteem Sequentiële, elektronische brandstofinjectie (ESPFI)
Compressieverhouding 9.6:1
Uitlaatsysteem: 2:1 Chromen uitlaat met rechtse einddemper
Banden/Wielen
Banden:
Voor 130/70B 18 63H
Achter 160/70B 17 73H
Wielen: Voor 18” zwart 5-spaaks gietaluminium / Achter 17” zwart 5-spaaks gietaluminium
Remmen: vaste 4-zuigerremklauw voor en zwevende 2-zuigerremklauw achter
Aandrijflijn
Primaire aandrijving Ketting, 34/46 verhouding
Transmissie 6-versnellingen Cruise Drive
Overbrengingsverhouding:
1ste 9.31
2de 6.45
3de 4.79
4de 3.88
5de 3.31
6de 2.79
Hellingshoek volgens SAE J1168 (Links/Rechts) 29° / 29°
Prestatievermogen
Motorkoppel (EU-norm EC95/1)5 126 Nm @ 3500 omw/min
Vermogen: 56 kW
Controlelampjes: Groot licht, neutraal, oliedruk, motordiagnose, richtingaanwijzers, beveiligingssysteem, brandstofniveau.
Kleuropties
Vivid Black; Briljant Siver Pearll, Ember Red Sunglo
Garantie 24 maanden
Prijs:vanaf €19.495,- in Nederland
H-D: “Een versmelting van tegengestelden zonder compromissen, de moderne styling van de Switchback zet de vintage Harley-Davidson eenvoud terug op de huidige wegen met een look die één en al classic uitademt: zowel trouw aan zijn roots als volledig eigentijds. Met het afneembare windscherm en zadelkoffers is het alsof je twee motoren in één hebt: een krachtige cruiser die veel bekijks heeft en een comfortabele, makkelijk hanteerbare toermotor die ook geschikt is voor lange ritten.”
H-D: “Deze dichte spatborden doen meer dan alleen de modder tegenhouden tijdens lange ritten, ze zijn een meerwaarde voor het unieke, eigentijdse Switchback design. De 5-spakige hotrod velgen zijn niet alleen voor de show: ze springen zeker in het oog maar hun gietaluminium constructie en gebalanceerde ontwerp verbeteren ook de zekere handling van de motor.”
H-D: “De retro kenmerken van de Dyna Switchback geven hem een eigentijdse look waarmee hij nooit zal opgaan in de menigte. Van zijn kenmerkende koplampunit en het mini 'apehanger' stuur tot de verchroomde vorkcovers en tankconsole met 5-inch snelheidsmeter. Deze motor is een modern visueel statement met duidelijk roots in de Harley-Davidson geschiedenis.”
De koffers bieden een redelijke opbergruimte en zijn makkelijk afneembaar |
Alleen even aan deze knop draaien om de vergrendeling eraf te halen en je schuift de koffer zo van z'n steunen! |
Het Harley-Davidson Illumination 360° all-weatherpak, bestaande uit een losse broek en jack, heb ik, sinds vorige winter, nog steeds dagelijks aan om het grondig uit te proberen. Het dikke pak is voorzien van een uitneembare binnenvoering, extra, waterdichte zakken en ritsen met regenflappen. De broek en de jas zijn aan de achterkant met een korte rits aan elkaar te ritsen, dus geen koude onderrug meer. Maar het is zo warm dat ik tijdens deze rijtest alleen het Harley-Davidson Illumination 360° all-weather Jack draag.
Om toch veilig te rijden, draag ik geen gewone spijkerbroek, maar kevlar ‘Killer Jeans’ van Sartso. Sartso Killer Kevlar Jeans is een nieuwe high tech jeanslijn met Dupont Kevlar, ontwikkeld voor en met de eigentijdse motorrijders. De Sartso Killer Jeans zijn ontwikkeld met stijl en veiligheid als uitgangspunten. In de broek is Dupont kevlar verwerkt op de cruciale punten en biedt daardoor de nodige bescherming. De broek zit net als een gewone spijkerbroek en is comfortabel, ziet er stoer uit en kan gewoon in de was. Een aanrader voor de motorrijder die veilig gekleed op pad wil gaan maar geen dikke leren broek of moeilijk pak aan wil trekken! http://www.xtremewear.nl/
Als je er 1 moet kiezen: switchback of FXS ?
ReplyDeleteKeep up the good work en hou ze overeind!
groeten,Herrieman
Hey Herrieman, bedoel je de oude Low Rider, de Shovelhead of de nieuwe FXS Black Line? Ik neem aan de laatste. Ik persoonlijk zou voor de Black Line kiezen. Het uiterlijk daarvan spreekt mij heel erg aan, de rijeigenschappen zijn ook goed. De Dyna heeft wat meer mogelijkheden. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je ermee van plan bent en wat voor rijstijl je hebt. Greetz, Onno.
ReplyDeleteBedoelde idd de blackline.
ReplyDeleteVerbazende uitkomst trouwens voor een "dyna man"
zal ze toch eens zelf moeten uitproberen zodra ik genoeg geld heb.
Jammer dat die "gear up for the ride"dagen er niet meer zijn.
Groeten,
Herrieman.
Gisteren proefgereden met de Switchback,reed super comfortabel tov van mijn Fat Bob,ik vond de remmen super,conclusie, verkocht en nu nog 5 weken wachten
ReplyDeleteHeb in 5 maanden tijd ruim 8000 km op de switchback afgelegd, kwam van een road king. Pluspunten zijn de handling, de grote actieradius van ca 400 km en de power van het 103 blok. Nadeel vond ik het stuur, maar dat staat inmiddels een bredere op, en het lage windscherm, daar ben ik nog zoekende naar andere, voor de rest, een TOPMOTOR
ReplyDelete