Join the Caravan Amsterdam
Bikers Protestrit
Bikers Protestrit
Met een erg
kritische blik kijk ik terug op deze dag, deze Join the Caravan protestrit om
Nederland duidelijk te maken dat niet elke motorrijder crimineel is,
ongeacht
merk of type motor, of er nou wel of geen colors gedragen worden.
Kritisch en
teleurgesteld, het laatste vooral omdat er zo weinig motorrijders op kwamen
dagen. Want op alle bullshit social media afgaande, zouden er duizenden
motorrijders komen. In Amsterdam werden het zo’n driehonderd, in Eindhoven
gelukkig een stuk meer, 1200. Veel te weinig. En waar waren alle andere
motorrijders? Afgeschrikt door wat regen? Bang om hun motor te moeten poetsen?
En waar waren de vertegenwoordigers van alle belangenorganisaties die het
zo goed weten te vertellen dat niet alle motorrijders over één kam gescheerd mogen worden? En alle media, die in ‘Open brieven’ hun ongenoegen uiten, maar verder niet schijnen te durven komen? En waar waren alle standhouders, die jammerend verkondigen dat hun handel stuk gaat, ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden? Konden zij niet massaal komen om de rijders een hart onder de riem te steken? En hetzelfde voor de horeca-uitbaters, nog niet een kwam op het idee om iets terug te doen met de duizenden en duizenden verdiende euro’s van evenementen. Ze hadden een pot koffie voor de tot op het bot verkleumde en zeiknatte rijders kunnen neerzetten, als teken van dank voor de enorme omzetwinsten die afgelopen jaren op alle Harleydagen binnengeharkt zijn. Ik spreek nu over de rit van Amsterdam, maar van de rijders die Eindhoven deden, hoorde ik niet dat ook maar één van genoemde personen ook daar is geweest.
zo goed weten te vertellen dat niet alle motorrijders over één kam gescheerd mogen worden? En alle media, die in ‘Open brieven’ hun ongenoegen uiten, maar verder niet schijnen te durven komen? En waar waren alle standhouders, die jammerend verkondigen dat hun handel stuk gaat, ze het hoofd niet meer boven water kunnen houden? Konden zij niet massaal komen om de rijders een hart onder de riem te steken? En hetzelfde voor de horeca-uitbaters, nog niet een kwam op het idee om iets terug te doen met de duizenden en duizenden verdiende euro’s van evenementen. Ze hadden een pot koffie voor de tot op het bot verkleumde en zeiknatte rijders kunnen neerzetten, als teken van dank voor de enorme omzetwinsten die afgelopen jaren op alle Harleydagen binnengeharkt zijn. Ik spreek nu over de rit van Amsterdam, maar van de rijders die Eindhoven deden, hoorde ik niet dat ook maar één van genoemde personen ook daar is geweest.
Trots ben ik wel
dat we door de stromende regen met dik 1500 motorrijders saamhorigheid op
wielen toonden. Door de stromende, ijskoude regen. En 1500 is best veel, maar
het hadden er minstens 15000 moeten zijn. Veel, heel veel motorrijders zijn dus
schijnheilige mietjes, bang voor regen, of voor eventuele gevolgen, want de
media en justitie leggen behoorlijk druk op alles en iedereen die motor rijdt,
zelfs op mensen die bevriend zijn met motorrijders. En er zijn 680.000 die een
motor hebben, en ruim 1.250000 mensen in Nederland hebben hun motorrijbewijs. Dat is de conclusie.
Maar heeft de Join the Caravan actie geholpen?
Ik denk van wel. Er wordt over gesproken, het kwam zelfs redelijk positief in
de verslaggeving van diverse media en hopelijk gaan de mensen nadenken. De Join
the Caravan rit zelf werd door de mensen die motoren mooi vinden enthousiast
toegezwaaid, maar ik zag ook de bekende zure gezichten van mensen met hun
bekende veroordelende blik, zo van ‘nou moet ik ook nog wachten op dat tuig wat
met de lange Join the Caravan stoet voorrang neemt.’
Vanuit Amsterdam
Noord, waar de plaatselijke Avia als verzamelpunt en schuilplaats tegen de
regen fungeerde, trekt de stoet door de stromende regen door Landsmeer, via
Purmerend, de Beemster door, over kleine wegen naar De Rijp. Onderweg staan
mensen ons enthousiast aan te moedigen, een fantastisch gevoel! Een groot
aantal leden van Satudarah MC rijdt ook mee, dat wordt door de aanwezigen extra
gewaardeerd. De HOG is goed vertegenwoordigd, jammer dat er verder geen grote
clubs of MC leden meereden. De regen valt steeds harder en het water staat op
de camera’s en loopt over de lenzen. Dat worden ‘blurry’ foto’s…
Opvallend veel
Japanse motoren en niet-custombikes rijdt mee. Een man en vrouw op Suzuki Intruders
verontschuldigen en zeggen “Sorry, we hebben geen Harley maar we wilden per sé
meerijden!” Wat nou verontschuldigen, dat is onzin! Niet iedereen rijdt H-D,
het gaat om het rijden! We zijn er juist trots op dat mensen zoals zij ook
vandaag meerijden, want nu zijn het de Harleymeetings die worden afgelast, maar
wees niet verbaasd als straks ook andere merken en meetings aan de beurt zijn!
We moeten elkaar als motorrijders helpen en steunen, ongeacht merk of type motor.
Een welgemeend compliment aan de politie die ons op perfecte manier begeleidt
en door het drukke verkeer loodst. Ze mogen geen mening geven, maar sommige
gezichten spreken boekdelen en laat zien dat zij het volledig eens zijn met de
Join the Caravan rit.
Het Join the
Caravan protest was te klein om indruk op de hele bevolking en onze politici te
maken. Hoe gaat het nu verder? Blijven wij dit tolereren? Natuurlijk niet. We gaan door, al moet het
hard op hard. Want op een gegeven moment zal onze Ivo misschien zelfs zijn zin
krijgen, en gaan we ons allemaal crimineel gedragen, omdat we toch al jaren zo
bestempeld worden. Waarom is er nog nooit, in ook maar een enkele krant, objectieve
en eerlijke berichtgeving gepubliceerd? Uit angst? Voor hun baantjes, voor
subsidies of domweg onwetendheid? Terwijl Nederland weer met het verplichte
flesje bier en zakje chips truttig op de bank voetballen zit te kijken, waar een
ongehoord grote vernielzucht tot en met plunderen aan toe de norm schijnt te
zijn, dagelijks gewonden vallen, zelfs doden. Maar motorrijders krijgen een
samenscholingsverbod, mogen geen herkenbare kleding meer dragen en worden
steeds vaker onterecht aangehouden met zielige controles.
Zal het zover
komen dat het niet meer is toegestaan om voetbalkleding te dragen, een
samenscholingsverbod voor ‘voetbalsupporters’ uit te vaarden en, laten we het
hopen, voetbalwedstrijden te verbieden? Vuurwerk mag alleen met oud en nieuw worden
afgestoken, maar trots melden clubs en NOS dat er bij het binnenhalen van de
spelers door fans vuurwerk werd afgestoken, ondertussen mensen intimiderend en
slopend door het centrum van hun stad lopend. De politie, je raadt het al,
staat er lachend naar te kijken. En zo kunnen we uren doorgaan. Maar
Harleydagen verbieden we. Miljarden zijn uitgegeven om MC’s te onderzoeken, met
geen of nauwelijks resultaat. Om andere enorme miskleunen van justitie,
belastingdienst en andere overheidsinstanties te verdoezelen. En als dat niet
lukt, dachten ze, dan pakken we toch met gefingeerde cijfers en statistieken
alle motorrijders maar aan? Hoe reageert de ‘gewone man, in zijn autootje
hierop? Krijgen zij voortaan bonuspunten als zij een ‘criminele’ motorrijder van
de weg rijden? Wordt het een soort vrijbrief om motorrijders niet meer als
volwaardig weggebruiker, of nog erger, volwaardige burger te zien?
Uiteindelijk
komt het allemaal terug op één woord: vrijheid. En vrijheid is iets
gevaarlijks. Het zit namelijk ín je. En daar zijn heel veel mensen bang voor.
Want het betekend zélf beslissingen nemen, zélf nadenken. En dat heeft de
overheid door ons jarenlang slim te hersenspoelen en de media precies te laten
schrijven wat zij willen, bij de meeste mensen tenietgedaan. Want kennen we
niet zat mannen die trots vertellen dat ze blij zijn met hun baas met negen-tot-vijf
baantje, blij zijn als ze thuiskomen en het eten klaarstaat en moeder-de-vrouw degene
is die thuis alles regelt en beslist?! Op die manier heb je geen enkele
verantwoording, hoef je niks te beslissen en dus heb je een lekker makkelijk,
simpel leven. Maar de meeste motorrijders denken daar anders over, godzijdank!
Vrijheid, de wind op je kop en ongedwongen genieten van het moois wat het leven
te bieden heeft, samen rijden, naar een leuke meeting gaan waar gelijkgestemden
komen zoals Harleydagen en soms alleen een stuk rijden om de natuur te voelen,
te ruiken en het buitenzijn te beleven zoals alleen de belevenis van op een
motor mogelijk is. Vrijheid zit in je kop, zelf je verantwoording nemen en zelf
nadenken en beslissen en nieuwe avonturen en wegen tegemoet rijden. Motorrijden
is een emotie, een drang naar vrijheid. Maar Ivo Opstelten en consorten hebben
bepaald dat dat niet meer mag. Over my dead body. Het is een schrikbarende en
voor velen een schokkende vergelijking, maar begon het zo’n tachtig jaar
geleden niet ook zo bij onze oosterburen? Want als de motorrijders weg zijn
gejaagd, welke groep is dan aan de beurt? We blijven protesteren, en met veel dank
aan de jongens die zich zo enorm hebben ingezet om de protestrit “Join the
Caravan’ te organiseren; ROTS, Hellfire, Angry Birds en de vele anderen,
hartelijk bedankt!
Kan je zelf wat
doen? Ja natuurlijk. Pak zoveel mogelijk de motor. Maak geen overdadige herrie,
maar geef ´s een auto of andere weggebruiker voorrang als ze dat niet hebben.
Laat je van de positieve, goede kant zien. Kijk vrolijk in plaats van de norse,
stoere bikerlook. Lach ´s naar een automobilist en zwaai ´s naar z´n kinderen.
En rijd volgende keer wel mee, samen kunnen we hopelijk het tij nog keren, Join
the Caravan!
Excuses voor de slechte, natte foto's...
Zoveel regen kan een camera niet verdragen.
Maar wil je alle 245 'natte' foto's die we bij Join the Caravan Amsterdam gemaakt hebben bekijken, kijk dan op www.madnessphotography.eu bij Photo Galleries 2014
of klik HIER
No comments:
Post a Comment