AMCA Meeting Raalte
Het internationale AMCA- treffen (Antique Motorcycle Club of
America) was ditmaal voor het eerst in Raalte, in en om het American Motorcycle
Museum van Max Middelbosch. Al op vrijdag liep het terrein vol, stands werden
gevuld met de mooiste onderdelen, van ‘Genuine OEM Hard to Find’ en originele
oude accessoires, tot zeldzame motorblokken en memorabilia. Motoren die je
zelden ziet reden rond en dat alles in de perfecte entourage.
De AMCA, onder bezielende leiding van Steve Slocombe,
president van de European AMCA Chapter werden vele motoren onder de loep genomen wat
originaliteit betreft. Hoe meer origineel – hoe meer punten. Een enkeling haalt
de felbegeerde 100 punten en die motoren zijn goud waard. Jan van der Werff, de voorzitter van de
Nederlandse AMCA, had zelf ook enkele prachtexemplaren meegenomen.
Vreemde eend
in de bijt was de Motobecane van Gerrit, trots vertelt hij het bijzondere
verhaal achter de motor; “In 1939 is hij samen met een Eysink en twee H-D’s
ingemetseld om te voorkomen dat de bezetter ze zou confisqueren. De motoren
zijn pas een paar jaar geleden weer uit de muur gehakt en de Eysink is naar het
Eysinkmuseum gegaan, de twee H-Ds verkocht en ik heb nu de Motobecane!” Volgens
de AMCA regels moet de motor starten, dus
na hevig trappen en met het zweet op de kop geeft de Motobecane een paar klappen, daarbij een fraaie rookpluim uitstotend. “Zo, die heeft gelopen,” aldus een uitgeputte Gerrit.
na hevig trappen en met het zweet op de kop geeft de Motobecane een paar klappen, daarbij een fraaie rookpluim uitstotend. “Zo, die heeft gelopen,” aldus een uitgeputte Gerrit.
Gerrit op zijn bijzondere Motobecane
Paul Jung, W&W Cycles met zijn 'Havana' Knucklehead
Flying Merkel
Rijen met zijkleppers, Knuckles en Pans
Super X
Andere
motoren waaronder een Super X, een Flying Merkel en rijen met Panheads en
Knuckleheads staan op het terrein van het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch. Zijkleppers, waaronder de bekende Liberator,
speciale authentieke racemotoren, prachtige Indians, je blijft kijken… “Zoveel
bijzondere motoren zie je zelfs in Amerika niet op een plek bij elkaar,” aldus
een zeer tevreden Max Middelbosch, die samen met Rob van Geffen dit mooie
evenement organiseerde. “Kijk, er staat
zelfs een Smith Motor Wheel, een hulpmotor oftewel Autoped die je aan je fiets
kon bevestigen. En daar, er staan hier gewoon vier Excelsior-Henderson
viercilinders! Dat is echt uniek!”
Willy Wright Indian
Max Middelbosch en Piet Heidema vertelden
het wonderlijke verhaal van de Willy Wright Indian
'Bek vol Zand' in actie
Rob en Jet van Geffen
Gerrie en Ger Dijkshoorn,
dat de Baco's maar goed mogen smaken!
Eva en vader Max Middelbosch
In de avond wordt door Max Middelbosch op de grote overdekte
binnenplaats een uitgebreid verhaal verteld over Willy Wright en zijn
ongelooflijke verhaal hoe hij als tienjarig (!) jochie in 1911 op een Indian
van de Amerikaanse oostkust naar de westkust is gereden. Daarmee behaalde Willy
een eervolle plek in het Guiness Book of Records. Maar minstens zo interessant
is het verhaal van Max hoe hij in het bezit kwam van deze unieke motor, die in
een passende entourage op een oude kar met strobalen erbij staat. “Ik kocht deze
Indian lang geleden samen met een partij oude jukeboxen in Californië. Ik had
toen geen idee dat het zo’n bijzondere motor was. We zijn de historie van deze
Indian na gaan trekken en tot onze verbazing bleek het inderdaad de echte Willy
Wright Indian te zijn!” Dat de motor een fortuin waard is, dat zal iedereen
begrijpen! Erna volgde een gezellige avond met een optreden van de band
‘Bek Vol Zand’ uut Drenthe. Een betere band had Eva, dochter van Max, niet
kunnen uitkiezen, want het was een supergoed en leuk optreden en iedereen was
laaiend enthousiast.
Simon Poelma maakt elk wiel wat je wilt
De volgende morgen werd de hoofdpijn door dat ene Baco’tje
teveel met veel koffie weggespoeld en was het tijd om de swapmeet eens grondig te gaan doorzoeken. En ook al
waren sommige onderdelen onplezierig duur, toch lag er ook wel een en ander wat
goed betaalbaar was. Er stonden alleen kramen met onderdelen en motoren,
gelukkig geen kleding en goedkope rommelhandelaren dus het was een echte goede
swapmeet. De geplande veiling kon helaas niet doorgaan, “Maar volgend jaar
beslist wel!” zo zegt Rob stellig.
AMCA Nederland
Johan op zijn H-D Sport
Rob van Geffen en Max Middelbosch
Smith Motor Wheel
Drie generaties Middelbosch
Begin van de middag kwam de rit van de VMC deelnemers aan,
die als tussenstop het American Motorcycle Museum en de AMCA Meeting aandeden.
Naast de vele motoren die al aanwezig waren, kwamen er nog tientallen Veteraan
Motor Club leden op hun oude motoren en zelfs enkele bromfietsclubs kwamen
langs. “Er zijn al dertien nationaliteiten,” glunderen Max en Rob terwijl ze de ene groep motorrijders na de
andere zien arriveren, “Veel Engelsen, Belgen, Fransen, Duitsers, Zwitsers,
Italianen, maar ook uit Japan en Amerika zijn liefhebbers van oude Amerikaanse
motoren naar de AMCA Meeting hier bij ons in Raalte gekomen”
En dat het niet
bij dit ene evenement blijft, werd al op zaterdag duidelijk toen Steve Slocombe,
president van de European AMCA Chapter, liet weten dat als Max het er ook mee
eens was, voortaan de AMCA Meeting jaarlijks in Raalte bij het American Motorcycle
Museum zou plaatsvinden. “This place is incredible, perfect for our AMCA
Meeting. Everybody who is into motorcycles knows Max and the whole atmosphere
here is great!”
Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa
Bekijk alle 383 foto's van de AMCA 2015 Meeting bij het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch op www.madnessphotography.nl bij Photo Galleries 2015
Binnenkort een uitgebreid verslag in Bigtwin Magazine
No comments:
Post a Comment