Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Monday, 7 December 2015

Junior Biker Build-Off 2015, Bigtwin Bikeshow & Expo

Twee Teams –Twee Motoren

De Junior Biker Build-Off 2015 
tijdens de Bigtwin Bikeshow & Expo

Iedereen die op de Bigtwin Bikeshow & Expo rond heeft gelopen, zag de geconcentreerde gezichten van de jong monteurs in opleiding, zwoegend onder de felle lampen om in slechts drie dagen tijd een mooie custombike te bouwen.


De eerste- en tweedejaars leerlingen van het Drenthe College TT-Instituut uit Assen hadden het zwaar. Om goed te leren sleutelen en een goede voorbereiding te plannen, komt heel wat kijken. Met alleen een motor, wat gereedschap en een berg onderdelen ben je er nog lang niet. Nee, zo bleek weer eens, in de harde praktijk is het slechts het begin van een project! 

Twee teams waren samengesteld. Op school was een presentatie gegeven van de Biker Build-Off en daar hadden veel leerlingen zich enthousiast voor aangemeld. “We hebben een selectie gemaakt, waarbij we de leerlingen in beide teams zo gelijkwaardig mogelijk hebben uitgekozen,” aldus Peter Barselaar, de technische man die we kennen van de bekende Sleutelcursussen, is behalve dat hij leraar op het Drenthe College is, ook degene Motorcycle Academy runt. “Met behulp van vele sponsoren waar ik weer heel erg dankbaar voor ben, hebben we voor deze Bigtwin Junior Biker Build-Off twee motoren, gereedschap en onderdelen beschikbaar kunnen stellen.” Om deze spannende sleutelwedstrijd mogelijk te maken, hebben Bigtwin, Motorcycle Storehouse, TORQ, Motorcycle Academy, Simon Poelma, het Drenthe College en Strak Coating de handen ineengeslagen om de Junior Biker Build-Off zo succesvol te kunnen laten verlopen. 


Het eerste team is het metrische team, ‘Team TORQ’, zij nemen een Kawasaki Z-650 bouwjaar 1977 onderhanden. Het witte team bestaat uit Jeffrey, Benno, Alle en Jesse. 



De tegenstanders zijn Chavon, Patrick, Jeroen en Jelle van het gele MCS Team, die een Sportster XL 883 uit 1987 gaan ombouwen. Al net na de zomer zijn de voorbereidingen begonnen. Samen met Luc, ontwerper bij Motorcycle Storehouse, zijn de motoren op tekening gezet volgens het design wat de Junior Bike Builders voor ogen hadden. De teams moesten volgens opdracht werken, voor het Kawasaki luidt: “maak er een café racer van”, en het H-D


Lees meer en bekijk alle foto's van de Junior Biker Build-Off 2015 na de jump-break!
team mag de Sportster in Scrambler stijl ombouwen.




Nadat de tekeningen klaar waren, werden de leerlingen uitgenodigd om in Bedum bij Motorcycle Storehouse hun verlanglijstjes in te leveren en samen met Jarno van MCS de onderdelen uit te gaan zoeken. “Wij bij MCS vinden de Junior Biker Build-Off een goed initiatief. Jonge mensen zijn met passie bezig, ze worden geprikkeld. En dat is nodig, want jonge mensen zijn de toekomst. Het is nodig voor de motorindustrie, het is ook een stukje branche-erkenning, waarbij grote instituten zoals de Bovag en de Innovam ook inzien dat customizing een belangrijk onderdeel van de motorbranche is, waar met liefde voor de motoren creatief wordt gewerkt.”




 Allereerst werd er een rondleiding in het immens grote magazijn gegeven. “Motorcycle Storehouse levert als aftermarket leverancier onderdelen en accessoires voor Harley-Davidsons, en onder de naam TORQ leveren we die voor de zogenaamde ‘metrische’ motoren, dat wil zeggen, alles wat niet-Amerikaans is,” zo legt Jarno uit. Catalogi en tekeningen worden op een grote tafel gelegd, de twee teams gaan druk op zoek naar de juiste onderdelen en ondertussen worden ze door MCS ook nog eens in een complete nieuwe werkplaats outfit gehesen. “Goede kleding en veilige schoenen, dan werk je beter en veiliger,” zo weten ze bij MCS. Nadat alle spullen zijn uitgezocht gaan de leerlingen, zichtbaar onder de indruk, weer naar het TT-Instituut in Assen om daar verder voor te bereiden. 















En dan is het zover, het is begin november en opeens staan ze in de schijnwerpers tijdens de Bigtwin Bikeshow en Expo. Het is tijd voor de Junior Biker Build-Off!







De spelregels zijn simpel; het frame moet origineel blijven, de bedrading moet zoveel mogelijk intact blijven, er mag optisch van alles verandert worden, mits de motor technisch in orde blijft en vooral veilig de weg op kan. Daarnaast moet er ook gedacht worden aan de praktijk zoals de leerlingen het later zullen ondervinden, ‘Wat is de wens van de klant, hoe ga ik om met opdrachten en probeer die zo goed en zo veilig mogelijk uit te voeren om tevreden klanten te krijgen?’ 





Bij het TORQ team, gestoken in witte T-shirts, liep het gesmeerd door een goede planning vooraf, zij moesten echter wel ter plekke improviseren omdat het geplande café racer kontje niet terug kwam van de spuiter. Creatief denken is dan een must. Het werd opgelost door uit een plaat hout een grondplaat te zagen en die te bekleden met een vrolijk gekleurde lap stof, die op z’n plaats wordt gehouden door twee oude leren riemen. Leuk verzonnen en het ziet er cool uit!  






Peter vertelt: “Tijdens de praktijkles op school bij mij in de klas zijn de voorbereidingen gedaan zoals een uitgebreide onderhoudsbeurt, aanpassingen aan de elektrische kabelboom en we hebben bijna alle bouten en moeren gangbaar proberen te maken.” Helaas, dat bleek een mooi idee, maar als een leerling dan vervolgens vergeet om een bout los te maken, zoals die waarmee de vorkpoot vastgeklemd zit in de balhoofdplaat van de Sportster.  “Ik keek net op van de herrie,” aldus Peter, “en zag het gelijk, dit gaat niet goed! Er wordt met geweld geprobeerd om de vork eruit te rammen. Lekker beuken met een grote hamer. En dat is beslist niet zoals het de leerlingen is geleerd!” Resultaat: de vorkpoot is zwaar beschadigd en de topmoer ook. Al doende leert men… De druk om goed te presteren is dan ook hoog. We mogen bovendien niet vergeten dat het jonge leerling-monteurs in opleiding zijn met nog maar bar weinig sleutelervaring!



Onder bezielende leiding van De Wielen Specialist Simon Poelma werden door de leerlingen spaakwielen gemaakt en ter plekke mochten zij er ook de banden omheen leggen. Simon met een brede grijns “Zonder bandenapparaat hè, dan merken ze hoe lastig het is om moderne banden, die tegenwoordig veel strakker zijn dan vroeger, om een velg te leggen.” Het is duidelijk zichtbaar een lastige en vooral zware klus! “Zo ervaren de leerlingen ook eens hoe het is om nog ouderwets ambachtelijk te moeten werken en sleutelen,” aldus Simon, die de kids allerlei trucjes laat zien om een spaakwiel goed te kunnen maken en een band er netjes omheen te krijgen.

Beide motoren krijgen nieuwe spaakwielen, nieuw vers gespoten plaatwerk en naar keuze mogen de leerling-monteurs de onderdelen en accessoires gebruiken die zij bij Motorcycle Storehouse van te voren hadden uitgezocht.  
Tussen theorie en praktijk blijkt een hemelsbreed verschil te zijn en de leerlingen die vrijdag nog heel zelfverzekerd en stoer ‘het wel even zouden doen’ worden zienderogen kleiner en nerveuzer. 


Naarmate de zaterdag vordert wordt de druk steeds hoger en als er dan onvoorziene zaken aan het licht komen, niet alles gaat zoals voorzien en je bovendien ook nog eens de hele dag bekeken en beoordeeld wordt, blijkt zo’n Biker Build-Off toch goed tegen te vallen. 








De jury had dan ook een lastige taak om beide teams en de motoren te beoordelen. Er werd gekeken naar de technische staat, de veiligheid, het uiterlijk en de afwerking van de motoren. “Beide motoren waren technisch niet in orde,” aldus Peter Barselaar na afloop, “bovendien was de bedrading een regelrecht drama.” Het gele team had het achterlicht op het zeer knullig afgezaagde achterspatbord van de Sportster niet eens aangesloten, de Kawa mannen hadden het nog bonter gemaakt. “Die hadden een puinhoop van de bedrading gemaakt, waardoor de dynamo kortsluiting maakte. Tot mijn stomme verbazing en ontsteltenis hadden ze daarom de dynamo er daarom maar uitgehaald!” De teams werden ook beoordeeld op hun sleutelkunsten, of alles goed en netjes werd uitgevoerd, of er goed werd samengewerkt en alles schoon en opgeruimd was tijdens het sleutelen.



Nadat alle punten geteld waren, bleek dat het witte TORQ Team met hun Kawasaki Z 650 met 30 ½ punt, slechts één punt meer, de trotse winnaar van de Junior Biker Build-Off 2015 was geworden. “De slechte voorbereidingen en het lelijk afgezaagde spatbord van het gele team wat 29 ½ punt scoorde, deden hen de das om. De strijd ging verder mooi gelijk op en ik denk dat de leerling-monteurs erg veel geleerd hebben. En dat is uiteindelijk het belangrijkste, “ vindt Peter Barselaar. 


Op het podium werden de jongeren nog even goed in het zonnetje gezet en overladen met kussen van de KissMissen en tijdens een spectaculaire vuurspuw-act kregen zij hun welverdiende bekers uitgereikt. Wordt de Junior Biker Build-Off volgend jaar nog spectaculairder en spannender? Als het aan ons ligt wel! 



Met hartelijke dank aan alle sponsoren: Bigtwin Magazine, Motorcycle Storehouse, 
TORQ, Motorcycle Academy, De Wielen Specialist Simon Poelma, 
het Drenthe College TT-Instituut en Strak Coating.




Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa

Alle foto's van de Bigtwin Bikeshow & Expo 2015 
en de Junior Biker Build-Off 2015 vindt je op www.madnessphotography.nl bij Photo Galleries 2015

No comments:

Post a Comment