Het Salon Brussel
Het Salon duurt twee weken , er komen 500.000 bezoekers die in
1 1 ‘Paleizen’ (hallen) en op de buitenterreinen bij meer dan 100 exposanten
kunnen kijken wat er nieuw is in de motor- en autowereld. De 94ste Salon is weer een mekka
voor de liefhebber van gemotoriseerd transport en wij zochten de krentjes uit
de custombikepap’ er uit.
Diep onder de indruk waren we van de XDiavel-S, dat staat
vast. Zelfs zonder er op gereden te hebben, vergaapten wij ons aan de XDiavel die
op de Ducati stand de nodige aandacht kreeg. Een prachtmotor met enorm veel
potentieel, zowel op prestatie- als op customgebied. Een powercruiser met
beltaandrijving, in zwart uitgevoerd en met een vette 200 band. De krachtbron
van de Xdiavel-S is het nieuwe Ducati Testastretta DVT 1262 motorblok, wat 156
PK en bijna 130 Nm levert. De Scrambler is binnen een jaar het best verlopende
model bij
Ducati geworden en is in liefst tien uitvoeringen leverbaar.
Bij Triumph lieten ze de compleet vernieuwde range van de
retro, zoals de nieuwe Street Twin – Brat Tracker, de Thruxton R, Bonneville en
modellen zien. Worden de Triumphs steeds leuker en mooier? Het lijkt er
wel op! Met een bescheiden, nauwelijks zichtbare radiator tussen de voorste
framebuizen, zien de nieuwe modellen er nog steeds zeer retro uit.
Bij Yamaha
blijft het custombike gehalte stijgen, zowel productie als one-off custombikes
stonden er, waaronder bijzondere motoren zoals die van ShinyaKimura met ‘Faster
Son’ en de XJR1300 Guerilla Four van Winston Yeh, die onder de naam Rough Crafts customs bouwt en onderdelen
verkoopt.
Bij BMW doet de R Nine T het erg goed, de firma Wunderlich had een
Nine omgebouwd met eigen onderdelen.
Polaris had een stand waarin de Scout 61
haar Europese debut maakte en de hele Indian en Victory line-up te zien was.
Bijzonder is de driewielige Slingshot trike die ook haar debut maakte.
Kawasaki
had de mooie Cafe Racer op de stand,
Moto Guzzi liet de V9 collectie zien op
Het Salon, waaronder de V9 Bobber en de V9 Roamer.
Bij Harley-Davidson
tenslotte stonden de Road Glide Ultra, de Road Glide Special, een Street Glide
CVO, de Breakout en de nieuwe ‘S’ modellen te pronken, omringd door de rest van
het H-D programma.
Niet te missen was de Kuhlmann, een kunstwerk gebouwd uit
oude onderdelen die door Roland Groteclaes is gemaakt. Superknap en creatief,
in de lijn van een board tracker met veel geinige en gekke details, waarbij
vooral de grote opwindsleutel een geniaal idee is. Prachtwerk!
Natuurlijk stond
er veel meer moois en interessants op Het Salon, dus ga er volgend jaar beslist
even een kijkje nemen!
Tekst en fotografie Onno “Berserk” Wieringa
Bekijk alle (180) foto's van Het Salon Brussel op www.madnessphotography.nl bij Photo Galleries 2016
No comments:
Post a Comment