Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Tuesday, 7 May 2013

Indian Super Rally Lemmer, The Netherlands 2013

Indian Super Rally Lemmer, The Netherlands 2013



Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa & ’13-Crew’

Indian Super Rally Lemmer 2013

Was het nou de twaalfde of dertiende Indian Rally? Deze vraag kon door niemand met zekerheid beantwoordt worden. Een ding was wel weer overduidelijk; het was weer een Super Rally, niet Super wat betreft grote aantallen, maar Super wat betreft gezelligheid en sfeer!

De eerste Super Rally was in 1991 toen Tony “Indian” Leenes zijn Indian Motocycles museum opende in Lemmer. In grote getale verschenen liefhebbers van Indian en andere motormerken en duizenden motoren lieten Lemmer op haar grondvesten schudden. Een jaar of twaalf of dertien geleden werd een bescheiden feest georganiseerd waaruit het volgende jaar weer een Rally ontstond. Sindsdien is elk jaar de Indian Super Rally in Lemmer een feit. Ondanks het prachtige weer wat enkele jaren verstek liet gaan, was de opkomst bescheiden. Maar juist dan is het contact onderling groter en is het een echte vriendenkring die feest viert.







Een groep Engelsen en Nederlanders waren met Kawasaki Drifters in Indian-look gekomen



 
Sietse controleert de bedrading van Martin's Indian

 
Duitsers, Fransen, Engelsen en Nederlanders waren naar het Friese Lemmer getogen. Niet alleen Indianrijders, alle soorten en merken zijn welkom, mits je ‘normaal’ doet en van gezelligheid houdt. De zaterdag werd een fraaie dag met de rondrit die naar het dorpje Blokzijl voerde. Aan de haven gezeten, met uitkijk op fraai gerestaureerde zeilschepen, werd wat gegeten en gedronken en rommelend en rochelend kwam daarna de stoet motoren weer tot leven. Kuchend en walmend vervolgden zij hun weg door het weidse Friese landschap, terug naar Lemmer. De bezoekende North Side Custom Club volgde trouw de stoet in hun Amerikaanse custom cars, waaronder enkele heel mooie Chevy El Camino’s. 





 
Rogier op zijn '23-er Scott tweetakt motor



 
1940 Indian Chief in Militaire uitvoering


 
Indian Chief uit 1947

 
'Hang the High'


















































 
Niet elke motor haalde de eindstreep. Hulp was nabij!


 
Aankomst in Blokzijl






































 
Aankomst in Lemmer











 
Twee knappe kerels...






Altijd water bij de hand, slimme en ludieke oplossing!



Trekschakelaar voor de verlichting, kom er maar eens op!





Christien Horrormasjien in vitrien












 
Bert, eigenaar van HD Hutten, kwam aanrijden op een wel heel bijzondere motor; een 97’er Dyna Wide Glide, waar een bigbore Shovelheadblok in was gezet, een brede achterband – waarvoor de achterbrug en het spatbord verbreed zijn – en een Springer voorvork. Een leuke combinatie die een heel aparte look aan de fiets geeft! ‘Ja, ik had nog wat onderdelen liggen en wilde weer iets aparts bouwen,” aldus Bert, “ook het Küryakyn luchtfilter en het ‘twisted spoke’ voorwiel lagen maar te liggen en door alles te gebruiken hebben we weer een leuk project gerealiseerd. De eerste 300 kilometers staan er probleemloos op, het bevalt prima!” 





 
Als nieuw, van een oud vrouwtje geweest
en altijd euh, buiten gestaan
 





















Na het centrum van Lemmer behoorlijk ontregeld te hebben, iets wat Tony uiteraard met veel plezier aanschouwde vanachter zijn dikke sigaar, werd het Indian Rally terrein opgezocht. In het museum werden rondleidingen gegeven, sommige bezoekers deden een dutje en algauw werden het kampvuur en de bbq aangestoken. De band ‘Billy Rock and the Gamblers’ speelde er lustig op los en bracht covers van onder andere Johnny Cash ten gehore. Waarna het traditionele ‘Handlebar Hanging’ begon. Zo lang mogelijk aan een op zijn kop hangende Apehanger hangen lijkt makkelijk, maar valt in de praktijk best wel tegen, zo bleek. Aart deed het ’t beste en zette een tijd van 3.03 minuten neer. Bij de prijsuitreiking kreeg hij een mooie Indian plaque, Willem kreeg de Indian Plaque voor deelnemer die de Indian Rally het vaakst bezocht heeft en Rogier mocht de Indian plaque ontvangen voor meest bijzondere motor. Hij had voor de gelegenheid een Scott tweetakt uit 1923 meegenomen, onder de niet zo complimenteuze woorden van Tony Leenes “Nooit gedacht dat zo’n lelijke vent ’n motor zou kunnen vinden die net zo lelijk is als hij!” kreeg hij zijn prijs, waarna het feest in onvervalste Tony “Indian” Leenes stijl weer tot ’s morgens vroeg doorging.













 
Ook interessant; de H-D van Rob, die bij de bouw van zijn motor geen zin had om een kapitaal aan brede banden uit te geven. Hij loste dit simpel op door bij de bandenboer een stel gebruikte banden op te halen en daar zijn spatborden van te maken! Wel fijn dat zijn vriendin nog steeds zoveel van hem houdt, dat ze bereid is om op ’n blik haar bips te parkeren voor de lange tocht naar Lemmer en terug!
 






























 
Willem glunderend: “Ik vier hier mijn verjaardag, mooier kan toch niet?” Het is de twaalfde keer dat hij op de Indian Rally present is. “Vooral voor de gezelligheid en de gemoedelijkheid” Willem rijdt een perfect gerestaureerde Indian Scout, de Militairy versie uit ’42. “Hij was 500cc, maar bij de blokrevisie heb ik ‘m naar 600cc laten vergroten,” aldus de vriendelijke, praatgrage Willem, die trots vervolgt “Ik heb ‘m al 19 jaar in mijn bezit!” Op de vraag vanwaar zijn passie voor Indian vandaan komt vertelt hij “Ik reed al oude bijzondere voertuigen, maar toen ik deze te koop zag wist ik gelijk dat dit ‘m was! Het is een motor die echt bijzonder is, die je bijna nooit ziet!” En de lingerie? "Het is de bedoeling dat ik een vrouw vind die dit past, dus dames, kom maar proberen!"















Aart tijdens het 'Handlebar Hanging' 



Who the F*ck is Tony Leenes?!


Hangjongere Jos



Carlos, hij hangt er weer fris bij...


Lutz aus Deutschland, leider nur 1.49 minuten!



Kevin, auch aus Deutschland, er hat... 
Jawohl! Noch slechter; 0.38 Minute!



Anja was beter met 0.47 minuten



Alie 'deed het' in 0.43. Vluggertje dus.









 
Jan Verhagen is een uit Hannover afkomstige Indian rijder, die met zijn ’47-er Chief naar Lemmer de rally bezocht. ”Ik ben Nederlander van afkomst, maar woon mijn hele leven al in Duitsland” Hij bezoekt de rally voor de eerste maal en is ietwat teleurgesteld dat er niet zoveel Indians zijn. Maar hij geniet volop en zegt Tony van diverse Indian evenementen te kennen. “Ik heb deze Chief nu vier jaar. De passie voor Indian kreeg ik toen ik heel lang geleden die oude Marlboro reclame zag met daarop op de voorgrond die mooie Chief. Zo ontstond bij mij de liefde voor Indian!”

 

 
“De gepassioneerde Indian man” zo omschreef mijn vriendin John toen ze hem zag, achteloos op zijn matgroene Indian zittend, genietend van de sfeer. John Mitchell, afkomstig uit Leeds, Engeland, was altijd al gek van motoren, reed lange tijd H-D maar het geld voor een Indian ontbrak. “Ik wilde heel graag Indian rijden, maar financieel ging dat gewoon niet,” vervolgt hij “Tot iemand een ongeluk veroorzaakte en ik mijn been brak. Met het compensatiegeld kon ik zes jaar geleden mijn Indian kopen. Het is een Indian Chief, een Army model uit 1940. Ik heb er ook een zijspan bij, die heb ik dit keer thuisgelaten.” John is, zoals zoveel liefhebbers, een echte verzamelaar. Zo heeft hij ook een zeldzame Para Trooper Indian, zo’n piepklein motortje die aan een parachute gedropt werden tijdens WOII, waar de parachutisten mee reden, een Sun Villiers uit 1924 en een paar Harleys.   



Thanks 'Hendee' & Tony for a great Indian SUPER Rally!





1 comment:

  1. Indeed it was a Super Rally, many thanks for hosting it and showing us round the wonderful museum. My wife kept my wallet in her pocket when she saw there were items for sale, so all I got was a Spectacles case! But I have the memories and the photo's, great bunch of people.
    Hopefully we will come back next year.
    Regards, Bongo & Jay, VDOG UK (Vulcan Drifter Owners Group)

    ReplyDelete