Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Monday, 23 September 2013

Moto Retro Wieze Belgium – 50 Years Honda in Belgium

Moto Retro Wieze Belgium – 50 Years Honda in Belgium
 21 en 22 september 2013 met als thema Honda, 50 cc versus 1000 cc


Moto Retro Wieze stond op 21 & 22 september 2013 in het teken van Honda! 
Op de showstand ging de aandacht uit naar de Honda motoren van 50 cc tot 1000 cc. Moto Retro Wieze toonde tijdens het weekend van 21 & 22 september de bromfietsen waarmee Honda vanuit België het verschil zou maken. 50 jaar Honda in België, de geschiedenis & productie van de allereerste Honda-fabriek buiten Japan. Een unieke tentoonstelling en beurs.



 


Honda, ‘s werelds grootste motorbouwer, heeft iets unieks met België en zelfs ook, jawel, met Wieze: de eerste Honda-fabriek buiten Japan kwam er in 1963 in Aalst, op amper 5 minuten motorrijden van Wieze. En de Oktoberhallen, de thuisbasis van Moto Retro Wieze, hebben nog jaren dienst gedaan als opslagruimte voor de afgewerkte motoren van Honda Motor Belgium. Honda zou vanuit deze Oostvlaamse stad Europa en de andere continenten verder veroveren met zijn gemotoriseerde tweewielers.




In Aalst werden ook andere motoren geassembleerd dan bromfietsen en lichte motoren. Denk maar aan de CB 750 Four, de 4-cilinder van Honda die de bestaande motorwereld op zijn grondvesten deed schudden. 






Moto Retro Wieze en de Honda Classic Bikes Club Belgium traceerden op 21 & 22 september de geschiedenis van Honda Motor België aan de hand van zijn productie - de bromfietsen maar ook bijvoorbeeld de legendarische CB750 - en van getuigenissen van de werknemers van het allereerste uur.



Coole Honda Pocketbike. Altijd leuk voor de 'heb'!



Honda Dream in topconditie. Inmiddels een gewild verzamelaarsobject geworden. 


 


Op de showstand kon je kennismaken met het gamma wat geproduceerd werd in Aalst vanaf 1963 met ronkende namen zoals de Super Cub C100, C310, P50, C90, CB125, CD175, Amigo, Novio, Camino of de SS50 waarmee zowat elke 16-jarige in de jaren ‘70 wou rijden. Maar ook veel andere oude modellen Honda motoren en brommers stonden er, sommige netjes gerestaureerd, andere hadden misschien wel twintig jaar in een vochtige schuur gestaan. Mooi om als winterproject mee aan de slag te gaan.








Voor de liefhebbers van Japanse motoren was er tijdens deze editie ook de uitgelezen kans om dat onderdeel en accessoire te vinden welke ze nog nodig hebben om hun bromfiets en motor rijklaar te maken of in topconditie te brengen.  




Van tellers tot toeters, werkelijk van alles is er tijdens deze beurs te vinden. Complete motoren, onderdelen, documentatie, memorabilia en eigenlijk ook gewoon veel ouwe troep. Mooi om te snuffelen, voor de restaurateurs een Walhalla om de benodigde onderdelen te vinden!





De zescilinder blijft imposant









Honda Six - 80's Superbike
 






Fotografie: G-Rat voor Madness Photography
Tekst: Onno "Berserk" Wieringa / Moto Retro Wieze

No comments:

Post a Comment