Tekst & fotografie Onno "Berserk" Wieringa, rijfoto's Madness Photography '13 Crew'
De H-D Limited is momenteel het vlaggenschip van de uitgebreide Harley-Davidson modellijn 2014. Heel belangrijk was de input van de klanten, die graag veel veranderingen wilden zien ten opzichte van de oudere modellen. Het Project, genaamd ‘Rushmore’ (waarover hieronder meer) heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen; uiterlijk is het nog steeds de zo gewaardeerde klassiek aandoende look van de Electra Glide, maar er is dusdanig veel veranderd dan wel verbeterd aan de Ultra, dat deze Ultra Limited een totaal andere motor is geworden, qua rijden, remmen en bediening.
Als eerste valt op het comfort, wat al erg goed was, het bleek nog beter te kunnen. Een ergonomische zithouding met, zo zien we gelijk, een heel nieuwe maar uiterst simpele bediening van het ‘infotainment’ systeem op het stuur. Ook de duopassagier zit op de Electra Glide Ultra Limited beter, mede door hogere en beter gevormde ruggensteun en armleuningen.
Ook al lijkt het een enorm gevaarte, de Limited til je zo van de standaard en als het contact aanstaat zie je het scherm mooi oplichten en kan je aangeven wat je wilt zien, de gps, muziek etc.
Zo ziet het display er uit als je het contact aanzet
Starten en rijden maar. We rijden de drukte van de European Bike Week bij Faakersee uit en gaan de bergwegen opzoeken. Het verschil met de oudere modellen is goed voelbaar. De 2014 Electra Glide Ultra Limited stuurt stukken beter, met als belangrijkste oorzaak de sterk verbeterde voorpartij, waarin dikkere, 49mm vorkpoten (waren 43.1mm) een betere demping en nieuwe, dikkere en stevigere kroonplaten bijdragen aan een veel beter stuurgedrag.
De remmerij, die de laatste jaren al sterk verbeterd was, wist ons aangenaam te verrassen. De Brembo’s remmen perfect, maar wat ook aan een neutrale wegligging tijdens het remmen bijdraagt, is het nieuwe ‘Link’ of ‘Reflex’ systeem, wat vanaf zo’n 35 km per uur in werking treed. Simpel uitgelegd werkt het als volgt, als je de voorrem inknijpt, remt automatisch de achterrem mee en omgekeerd. Je remweg wordt daarmee niet alleen korter en gedoseerder, maar wat misschien veel belangrijker is, de wegligging is veel neutraler tijdens het remmen, omdat door het ‘mee-remmen’ van de achterrem, de voorvork niet meer induikt en de motor in zijn geheel iets lager, maar wel in een horizontale lijn wat inzakt. Daardoor kan je niet alleen veel harder en dus gedoseerder en veiliger remmen, ook blijft de motor stabiel en kan je dus met veel vertrouwen hard de rem inknijpen.
Even gek doen, maar de Limited geeft geen krimp en blijft netjes op koers
Met veel meer vertrouwen kan je dus harder remmen, waarbij de motor goed stabiel blijft. In de praktijk werkt het systeem perfect en dan is er ook nog eens de ABS die je te hulp schiet als een van wielen onverhoopt grip dreigt te verliezen. Oh ja, het systeem werkt dus zoals eerder gezegd pas vanaf 35 km per uur, zodat je naar wens wel nog steeds alleen de voor of achterrem kunt gebruiken bij langzaam rijden en bij manoeuvreren op bijvoorbeeld parkeerplaatsen en dergelijke.
Postbus...
Zo voelt Postman Pat zich dus...
Open...
En dicht...
Binnenkant van de nieuwe Bat Wing is strak en netjes afgewerkt.
Ook de tankconsole is nu makkelijker te openen
De hoogglans gespoten zwarte binnenkuip bevat een iets ander tellerwerk dan we gewend zijn, er zijn nog slechts vier iets grotere en beter afleesbare tellers in de kuip. De buitentemperatuur en oliedruk meters zijn verdwenen, maar die zijn nu met een simpele druk op de knop te zien op het display.
Uitzicht vanuit het riante Limited zadel
Het display, zelfs voor een simpele ziel als ik, is eenvoudig te bedienen en zo gemakkelijk in het gebruik dat je er al heel korte tijd vertrouwd mee bent en er alles mee kan. Het Boom! Box 6.5-infotainmentsysteem met kleurentouchscreen, zoals het officieel heet, heeft geïntegreerde GPS-kaarten en voice-control, je kunt kiezen uit liefst negen talen.
Er komt een goed geluid uit het audiosysteem, wat luid en duidelijk blijft,
ook bij hogere snelheden.
Bediening van het dispay met al haar functies is kinderlijk eenvoudig
En een extra luxe voor koude dagen is de instelbare handvatverwarming. Die houdt je handen lekker warm en daarmee soepel. Geen verstijfde vingers meer waarmee je nauwelijks nog kracht kunt zetten met remmen!
Ook in de bochten en op hogere snelheden blijft de Linited stabiel,
ik kon de handjes rustig van het stuur halen
Als we steeds steilere bergwegen pakken richting Slovenië, de machtige Karawanken bergketen met heerlijk slingerende haarspeldbochten bedwingen en van de prachtige natuur genietend langs ruisende bergbeekjes rijden, lijkt het rijden als vanzelf te gaan. De stabiliteit, het goede remmen en het ontbreken van de turbulentie rond je helm maken een wereld van verschil ten opzichte van de vorige modellen. Het blijkt stukken minder vermoeiend te zijn om met Limited bergpassen te rijden. De wendbaarheid en stabiliteit van de Electra Glide Ultra Limited zijn ongekend en we zwieren door de bochten als was het een vrolijke dans. Oude, vervallen houten boerderijtjes, tegen de bergwanden geplakt blijken bewoond te zijn. Paard en wagen komen we regelmatig tegen en de mensen groeten vriendelijk. Hier en daar is het even wachten als koeien of schapen rustig op de weg liggen. De wegen zijn redelijk, al wordt je hier en daar verrast door stukken glibberige klinkerweg of scheuren in het oude asfalt. De Ultra heeft er gelukkig geen enkele moeite mee. Het is genieten om zo te mogen rijden.
Het Twin-Cooled High-Output Twin Cam 103 motorblok met het nieuwe luchtfilter
Maar dan de vraag of het nieuwe, vloeistofgekoelde motorblok, de Twin-Cooled High-Output Twin Cam 103 merkbaar is. Dat is het zeker, er wordt onderin sneller op het gas gereageerd, de luchtinlaat is vergroot en iets scherpere nokkenassen zijn gemonteerd, waardoor je sneller inhaalt. ‘Passing Power’ zoals dat heet. Bovendien wordt het niet meer zo heet tussen de beentjes.
De radiatoren zijn in de lower fairings verwerkt en nauwelijks zichtbaar
Het koelsysteem koelt de uitlaatklep in de kop (waar het het heetst wordt) en werkt met een pomp en de radiatoren die in de lower fairings nagenoeg onzichtbaar verwerkt zijn. Gebleven is het vertrouwde klepje wat je open en dicht kunt zetten naar gelang je wel of geen rijwindkoeling op je benen wilt voelen.
De Daymaker koplamp verblindt niet, de Top Case heeft een sierlijke LED strip
Dan is er nog de verlichting, die ook gewijzigd is. De Daymaker LED-koplamp levert een mooie straal en die verlicht de wegen nu waar nodig. De focus ligt meer op de weg voor je en de berm. De verlichting van de oudere modellen was niet alleen minder sterk, maar ook veel meer verspreid. Aan de achterkant is een fraaie LED-strip in de contouren van de topkoffer verwerkt. Verder zijn er overal verbeteringen en veranderingen aangebracht, grote en kleine, ruim 100 totaal! Het tilt de nieuwe generatie Touring Harley-Davidsons zoals deze Electra Glide Ultra Limited naar een ongekend hoog niveau, waarbij de oude styling bewaard is gebleven, maar waar comfort, handling, vertrouwen en veiligheid sterk verbeterd zijn.
De laatste zonnestralen tikken speels de bergtoppen aan. Donkere schaduwen geven de bergen iets spookachtigs. De Daymaker LED-koplamp verlicht de smalle wegen en slingerende bochten als we terug naar Faak rijden. Via Italië komen we weer terug in Oostenrijk waar we de Electra Glide Ultra Limited weer inleveren. In Faak is de feestverlichting al aangestoken en wordt druk gefeest. 110 jaar Harley-Davidson. Ze hebben niet stilgezeten in Milwaukee bedenk ik me als ik de Limited nog even bekijk. Het blijft, ondanks alle moderne techniek, gelukkig ‘The Great Freedom Machine’ waar je als klein jochie al van droomde.
Met duopassagier en gewapend met camera's op zoek naar de mooiste plaatjes!
Dik tevreden met de Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited!
Met dank aan H-D; v.l.n.r. Christine, Tina & Rudi
PROJECT RUSHMORE
HERDEFINIEERT HARLEY-DAVIDSON-TOURINGMODELLEN
Klantgedreven proces raakt elk facet van
2014 Touring- en Trike-modellen
De road trip. De vrijheid om te reizen in je eigen tempo en in je eigen richting is onlosmakelijk verbonden met Amerika – in dit land is het pure noodzaak. En voor Harley-Davidson is het een reden om touringmotorfietsen te bouwen, die tot ver voorbij de horizon rijden. Deze grootse drang naar avontuur is ook de inspiratiebron voor Project RUSHMORE, een alomvattende ontdekkingsreis van Harley-Davidson, waarbij het fundamenteel verbeteren van elk aspect van de rijervaring van Touring-motorfietseigenaren centraal stond. Na jaren van plannen maken, ontwikkelen, stylen en testen, en eindeloze uren rijden en praten met onze klanten presenteert Harley-Davidson nu de resultaten van Project RUSHMORE op het complete gamma van de 2014 Touring- en Trike-modellen. Ze zijn stoer, comfortabel, rijden perfect en zien er waanzinnig uit. Road trips zullen nooit meer dezelfde zijn.
Een reis aan de hand van rijders
“Project RUSHMORE is gerealiseerd door duizenden mensen, onder wie veel van onze rijdende klanten”, zegt Scott Habegger, Harley-Davidson Director of Motorcycle Planning. “Het staat voor een nieuwe richting in productontwikkeling bij Harley-Davidson, waar de stem van de klant niet alleen vooraf, maar ook tijdens dat proces centraal staat. We verzamelen input en ideeën bij focusgroepen, maar ook tijdens de events die we bezoeken, tijdens proefritten of gewoon door in het café de rijder of passagier op de kruk naast ons aan te spreken. Onze dealers leveren ook waardevolle input. De ideeën en oplossingen die we bedenken, leggen we weer aan onze klanten voor als prototypes voor nog meer feedback, voor we ze uiteindelijk tot definitief ontwerp maken. Zo werken we dus echt samen met onze rijders.”
Harley-Davidson luistert en reageert zoals nooit tevoren en Project RUSHMORE levert slimme innovaties en technologische verbeteringen op, die samen de Harley-Davidson Touring- en Trike-platforms veranderen. De verbeteringen zijn onder te verdelen in vier door klanten bepaalde pijlers.
Controle: rijdersvertrouwen wordt gestimuleerd door de verbeterde LED- of dubbele halogeenverlichting, Reflex-gecombineerd remsysteem met ABS, en de Twin-Cooled High-Output Twin Cam 103- en High-Output Twin Cam 103-motorblokken.
Infotainment: nieuwe Boom! Box-infotainmentsystemen met kleurenscherm combineren kwaliteitsaudio, Bluetooth® connectivity, voice-herkenning, text-to-speech-technologie, GPS-navigatie en ondersteuning voor intercom- en CB-communicatie in een enkele module.
Gevoel: van de nieuwe Batwing-kuip met splitstream-luchtgeleiding tot en met het aangepaste passagierszitje: aerodynamica en ergonomie zorgen samen voor verbeterd comfort.
Styling: de vorm en functie van veel componenten zijn verbeterd – een opnieuw ontworpen Tour-Pak en zadelkoffers met handige One-Touch-designelementen, rankere spatborden, lichtere gegoten aluminium wielen en intuïtief geplaatste handschakelaars.
Voor 2014 zijn deze elementen van Project RUSHMORE
terug te vinden op de Harley-Davidson
Electra Glide Ultra Limited:
Reflex™-gecombineerd remsysteem met ABS
Hydraulische koppeling
Stijvere 49 mm voorvorken
Boom! Box 6.5-infotainmentsysteem met kleurentouchscreen, geïntegreerde GPS-kaarten en voice-control (9 talen)
Nieuwe Batwing-kuip met splitstream-luchtgeleiding
Hoogglans zwarte binnenkuip
Daymaker LED-koplamp Limited en mistlampen
LED-achterlicht op Tour-Pak
Contrastchroom Impeller-gegoten aluminium wielen
Gerestyled Tour-Pak met One Touch-deksel en meer capaciteit
Gerestyled zadelkoffers met One Touch-deksel en meer capaciteit
One Touch-benzinedeksel
Low-profile voorspatbord
Grotere meters met betere graphics
Nieuwe, intuïtieve handbedieningselementen
Verwarmde handvatten
Tour-Pak-bagagerek
No comments:
Post a Comment